keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

JATKOA TEHTÄVÄLLE 2, RESURSSIVIISAUSTYÖKALUT EKOKOMPASSIN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTI –LOMAKE


Nyt kun olemme perehtyneet pintapuolisesti viiteen eri työkaluun, sai ryhmämme määräyksen ylemmältä taholta perehtyä tarkemmin yhteen niistä. Seuraavassa siis esitelty tarkemmin Ekokompassin ympäristönvaikutusten arviointi lomake. Mikä se on ja miten se toimii?

MITEN TYÖKALUUN TUTUSTUMINEN JA SEN SOVELTAMINEN YRITYKSEEN SUJUI?
Ekokompassin ympäristövaikutusten arviointi lomakkeeseen tutustuminen tapahtui helposti. Se on yksi osa Ekokompassin kevennetyn ympäristöjärjestelmän työkaluja. Muut päädokumenteista ovat ennen ympäristövaikutusten arviointia tapahtuva alkukartoitus ja sen jälkeen tehtävä ympäristöohjelma. Prosessi kokonaisuudessaan on siis kolmivaiheinen, jonka jälkeen yrityksen oma ympäristöohjelma päivitetään saatujen tulosten perusteella ja sitä seurataan vuosittain.

Ympäristövaikutusten arviointi lomake täytetään toisen tapaamisen yhteydessä neuvojan johdolla, valmista mallipohjaa käyttäen. Lomakkeen tarkoituksena on selvittää yrityksen toiminnan merkittävimmät ympäristökohdat. Tällöin arvioidaan eri toimintojen ja osa-alueiden merkittävyys ympäristölle sekä se, miten näihin seikkoihin voidaan vaikuttaa. Eri toimintojen vaikutukset yksilöidään ja arvioidaan erikseen, ja mahdollisuudet näiden vaikutusten pienentämiseen arvioidaan erikseen. Vastaukset pisteytetään tietyn asteikon perusteella ja tällöin nähdään esimerkiksi toiminnot, joiden ympäristövaikutukset ovat merkittävimpiä ja joille on asetettava tavoitteita.


Yritys, johon työkalua sovellamme on oma keksimä yrityksemme ScreenProtectors Oy. Olemme luoneet yrityksen edellisillä kurseillamme. Yritys keskittyy rikkoutuneiden älypuhelinten näyttöjen korjaamiseen. Se kierrättää jätteensä (rikkoutuneet osat) ohjeiden mukaan ja noudattaa muutenkin suuressa määrin ekologisuutta.






Kuten kuvasta voi todeta, on yrityksen joissakin asioissa melko vaikea tinkiä/parantaa. Valaistuksen pitää olla kirkkain mahdollinen jotta saadaan aikaan asiakasta tyydyttävä lopputulos.  Kuva on vain ensimmäinen osa Ekokompassin ympäristönvaikutusten arviointi lomaketta mutta sen avulla on helppo todeta sen toimintamuoto ja mihin se tähtää.







MITKÄ OVAT TYÖKALUN VAHVUUDET JA HEIKKOUDET?

Työkalun vahvuuksiin voidaan lukea ehdottomasti se, että se on organisaatiokohtainen ja se kattaa kaikki sen toimipaikat. Ei siis tarvitse alkaa kartoittamaan eri toimipaikkojen ympäristöasioita erikseen vaan kaikki saadaan yhdellä kertaa hoidettua. Vahvuuksiin voidaan lukea myös se, että sen avulla on helppo koota yhteen jo mahdollisesti toteutettavat ympäristötoimet. Näin ollen pystytään tarkastelemaan jo toteutettavia toimia ja parantamaan kehitettäviä kohtia. Toiminta on siis järjestelmällistä ja helposti ymmärrettävää. Lisäksi Ekokompassi tarjoaa koulutuksen yrityksen valitsemille ympäristövastaaville, joten yritys saa näiden nimettyjen vastaavien kautta kaiken tarvitsemansa informaation.

Varsinaisia heikkouksia on hankala lähteä arvioimaan, koska lomake on osa suurempaa kokonaisuutta (yksi Ekokompassin kolmesta päädokumentista). Merkittävyyden ja vaikuttamismahdollisuuksien pisteyttäminen voisi ehkä olla selkeämpi. Pelkästään lomaketta tutkimalla, saattaa olla hankala arvioida esimerkiksi jätehuollon merkitys yritykselle; onko se esimerkiksi kohtalainen tai erittäin suuri. Mitä kohtalainen tai erittäin suuri pitää sisällään? Toki lomake täytetään neuvojan avustuksella, jolloin nämäkin kysymykset selviävät. Lomake antaa hyvää osviittaa siitä mitä sen tekijä voisi mahdollisesti tehdä toisin tulevaisuudessa. Tietyillä aloilla on toki vaikeaa tinkiä joistakin sille pakollisista asioista kuten keksimässämme yrityksessä valaistuksesta.

ONKO TYÖKALU TOIMIVA JA YMMÄRRETTÄVÄ?

Työkalun toimivuudesta sekä ymmärrettävyydestä voidaan olla kahta eri mieltä. Voidaan puhua "vain" ja "jopa" reilut 30 auditoitua yrityksestä. Määrä on hieman kyseenalainen, kun verrataan pk-yrityksien määrää pääkaupunkiseudulla. Toki tämä ympäristöystävällisyys asia on vasta nouseva buumi. Joten voidaan sanoa, että työkalu on jo toimiva sekä ymmärrettävä.




MILLE ALALLE TAI MINKÄLAISIIN YRITYKSIIN TYÖKALU SOVELTUU PARHAITEN?
Työkalu on tarkoitettu pk-yrityksille, jotka toimivat pääkaupunkiseudulla. Joten se hieman rajoittaa työkalun käyttöä. Vaikka pääkaupunkiseudella on useita yrityksiä ja etenkin pk-yrityksiä niin vain 9 eri hotellia/ravintolaa on auditoitu. Ekokompassi sopii parhaiten ravintoloille ja hotelleille sekä painoalan yrityksille. Alla olevasta linkistä pääsee katsomaan, mitkä yritykset ovat ekokompassin toimesta auditoitu;

PITÄISIKÖ TYÖKALUA KEHITTÄÄ EDELLEEN? MITEN?
Tällä hetkellä Ekokompassi tarjoaa palvelujaan ainoastaan pääkaupunkiseudulla, joten kehittämismahdollisuus olisi siinä, että sitä voisivat käyttää muutkin kuin pääkaupunkiseudun yritykset. Palveluja voitaisiin tarjota myös muualle Suomeen.


Aiemmin heikkouksina mainitut merkittävyyden ja vaikutusmahdollisuuksien pisteytykset ovat mielestämme myös eräs kehityksen kohde. Asteikkoa voisi avata hieman, jotta lomakkeeseen tutustuminen etukäteen sujuisi paremmin, koska tämän pisteytyksen mukaan saadaan lopullinen tulos ja sen perusteella aletaan toimia. Lisäksi pohdimme sitä, että tietyt henkilöt täyttävät lomakkeen ja on paljon heidän näkemyksestään kiinni, minkä painoarvon antavat tietyille asioille. Toki, kuten aiemmin mainittu, Ekokompassin neuvoja on mukana täyttämässä lomaketta, joten asteikon kriteerit ym. tarkentuvat silloin.

1 kommentti:

  1. Ekokompassin lomake vaatii esitietojen kokoamista, ja vaatii pisteytysskaalan hyvää ymmärtämistä. Lisäksi näitä pisteytyslomakkeita haittaa perustelemattomuus, kuka muistaa vähän ajan kuluttua millä perusteella tietty lukuarvoa on annettu. Näin myös kehityksen mittaaminen on vaikeaa. Parhaimmillaan ajattelun herättäjänä yrityksessä, ja kokeneen ympäristöasiantunijan käsissä. Motivan testi eroaa työkaluista kaikkein eniten tämän kanssa.

    VastaaPoista